Skagerrak-toktet

Forkunnskaper: Videregående kurs eller tilsvarende praksis som mannskap
Kursinnhold: Overfartsplanlegging. Videregående navigasjon, GPS, VHF, trimming seil/balanse båt, ”mann over bord”-øvelse, grunnleggende meteorologi, 2 hele nattseilaser med vaktrullering m.m.
Mål: Yachtmaster Offshore / Coastel –sertifikat / Å kunne fungere som aktivt mannskap og vaktleder på havseilas som går over natt og dag
Varighet: 6 døgn
Seilingsområde: Ytre Oslofjord, Danmark, svenskekysten og / eller norskekysten

Seilskolen Skagerrak garanterer at ”Skagerrak-toktet” er det ”tøffeste” og mest krevende seilkurs du kan ta i Norge! Har du lyst til å lære mye om seiling, og oppleve et kurs hvor du virkelig får testet deg, så er dette kurset for deg! I tillegg til videregående kurs eller tilsvarende praksis som mannskap, er det viktig at du føler deg trygg på sjøen. I løpet av kurset vil det bli seiling med 4 timers vaktrullering (2 lag) i 2 hele netter, og vi vil legge masse sjømil bak oss! I løpet av ett døgn får hver enkelt elev rollen som skipper med ansvar for alle avgjørelser om bord. Instruktøren vil hele tiden evaluere og veilede deg både som mannskap og skipper. I tillegg til pensum i videregående kurs, vil det her bli navigering over åpent hav med manuell bestikkføring og aktiv bruk av GPS og VHF. Det vil bli fokus på trimming og balanse i båten, spesielt med henhold til hardvind-seilas. Det vil også bli ”mann over bord”-øvelse. I dette kurset vil det bli lagt spesiell vekt på det sosiale, og det vil bli tid til ”landlov” (fordi vi seiler to hele netter) for eksempel i Skagen og/eller i Marstrand eller lenger syd. Ved bestått kurs (skiftlig test) får du Yachtmaster Coastel sertifikat. Yachtmaster Offshore vil bli utstedt om du i tillegg har følgende teorikurs; sjømannskap, kystnavigasjon, motorlære og VHF.

Kursstart

Kursstart første dag kl 0900 – siste dag kl 1700